Murat, Ana (2010) Multinacionalne kompanije i transfer tehnologije. Diplomski rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Puni tekst
PDF
- Objavljena verzija
Restricted to Samo registrirani korisnici Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja. Download (782kB) |
Sažetak
Multinacionalne kompanije (MNK) su financijski snažna poduzeća koja su najprije bila nacionalna, a kada im je tržište postalo premalo, počela su širiti svoje poslovanje na tržišta različitih nacionalnih, kulturnih i poslovnih običaja. Da bi preživjele na stranim tržištima MNK morale su imati bolji i uspješniji poslovni model nego nacionalne kompanije. U zemljama u kojima otvaraju svoje podružnice postavljaju nove standarde i utječu na cjelokupno gospodarstvo zemlje domaćina (zapošljavanje, izvoz, vanjskotrgovinsku bilancu, domaća poduzeća itd.). Cilj ovog rada je utvrditi povezanost MNK i transfera tehnologije, odnosno učinke koje MNK kao najčešći prijenosnici i vlasnici najsuvremenijih tehnologija ostvaruju u državi u kojoj obavljaju svoju djelatnost. Ovaj rad osim uvoda sadrži tri poglavlja. Započinje s temeljnim značajkama MNK, njihovim djelovanjem, motivima nastanka i odrazom njihovog poslovanje na gospodarstvo zemlje domaćina. Navedeni su i objašnjeni nedostaci i prednosti zemlje u koju ulaze MNK te povezanost MNK i zapošljavanja. Dat je i pregled organizacijskih modela internacionalnih poduzeća koji daju sliku na koji način funkcionira donošenje odluka između matičnog poduzeća i njihovih podružnica. U drugom se poglavlju definiraju pojmovi tehnologija i transfer tehnologije te dolazi do izražaja utjecaj MNK na transfer tehnologije. U tom se pogledu pobliže objašnjuju najvažniji čimbenici koji utječu na razvoj tehnologije, načini i oblici transfera tehnologije te njihovi učinci bilo na konkurente iz zemlje domaćina (horizontalni učinci) ili na domaće dobavljače i klijente (vertikalni učinci). Također promatra se i utjecaj transfera tehnologije na ekonomski rast. Treće poglavlje povezuje MNK i njihov transfer tehnologije u Hrvatskoj. U tom je poglavlju dan prikaz najvećih MNK na prostoru Hrvatske od 1993-2006, kao i primjer iz prakse kompanije koja je najviše investirala u hrvatsko gospodarstvo 2006. odnosno primjer Rockwool Adriatica d.o.o. . Isto tako veoma je važno istaknuti i upozoriti na nedovoljna ulaganja u istraživanje i razvoj, odnos institucija i tih ulaganja te na alternative putem kojih se može privući suvremena tehnologija. I upravo iz tih razloga u nastavku su opisani tehnološki centri u Hrvatskoj kako bi se znao ocijeniti znanstveni potencijal i uključiti što više stručnjaka, odrediti prioritete, način financiranja i utjecati na što jaču integraciju znanosti, tehnike i proizvodnje. Ističe se da bi institucije trebale postati aktivan partner u tehnološkom razvitku Republike Hrvatske. Prilikom izrade ovog rada u korištenju potrebnih materijala iz primarnih i sekundarnih izvora podataka primijenjene su znanstvene metode analize, sinteze, komparacije te deskripcije.
Tip objekta: | Teza (Diplomski rad) |
---|---|
Mentor: | NIJE ODREĐENO |
Dodatne informacije: | 2010/58 |
Teme: | 3 Društvene znanosti > 33 Ekonomija. Ekonomska znanost > 339 Trgovina. Međunarodni gospodarski odnosi. Svjetsko gospodarstvo |
Odjeli: | Odjel za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković" > Financijski management |
Datum pohrane: | 18 Nov 2011 10:42 |
Zadnja promjena: | 18 Nov 2011 10:42 |
URI: | http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/459 |
Actions (login required)
Pregledaj stavku |