Starčić, Branka (2010) Eufrazijeva bazilika u Poreču. Završni rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Puni tekst
PDF
- Objavljena verzija
Restricted to Samo registrirani korisnici Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja. Download (1MB) |
Sažetak
Bazilika biskupa Eufrazija, trobrodna je troapsidalna građevina iz VI. st. Kompleks koji obuhvaća Maurov oratorij (IV. st.), baziliku Predeufrazijanu (V. st.) te Eufrazijevu baziliku s atrijem, baptisterijem i konsignatorijem (VI. st.) jedna je od najbolje očuvanih starokršćanskih cjelina u Europi. Ovaj ranokršćanski graditeljski kompleks uvršten je 1997. god. na UNESCO-vu listu svjetske kulturne baštine. Izgradnja sakralnih objekata na ovom području započela je još u IV. st. kada je podignut prvi oratorij, odnosno Domus ecclesiae. Jednostavna građevina čija je zapadna strana bila postavljena paralelno uz rimsku ulicu. Od velike je važnosti i natpis na ulomku sarkofaga lokalnog mučenika Maura iz druge polovice IV. st. koji govori o prijenosu njegova tijela na mjesto gdje je bio biskup. Natpis je otkriven 1846. – 47. god. za vrijeme obnove katedrale. Ovom oratoriju pripadalo je i kvadratno mozaično polje, čiji su dijelovi očuvani do danas. Proširenje primitiva ecclesiae, gradnjom još jedne dvorane nastaju dvije paralelne crkve, tj. basilicae geminae. Podni mozaici prve bazilike sačuvani su u dosta velikim površinama. Sredinom V. st. gradi se predeufrazijeva bazilika. Sastojala se od dviju paralelnih trobrodnih bazilika, odijeljenih uskim hodnikom i cisternom. Ispred njihovih pročelja protezao se narteks s mozaičnim podom. Velika južna bazilika tlocrtno je identična Eufrazijevoj, osim u istočnom dijelu, gdje je završavala ravnim zidom. Podni su joj mozaici sačuvani ispod poda Eufrazijeve bazilike, a u njezinu se svetištu nalazila polukružna klupa za svećenike i biskupa. Manja bazilika sačuvana je u arheološkim ostatcima. Sklopu Predeufrazijane pripada i osmerostrana krstionica s krsnim zdencem. Između krstionice i velike bazilike bio je atrij, a uokolo krstionice poligonalni ophod. Polovinom VI. st. dolazi do izgradnje nove crkve, odnosno preuređenja velike južne bazilike. Posvećena je Uznesenju Blažene Djevice Marije i svetom Mauru mučeniku. To je trobrodni bazilikalni prostor s devet stupova sa svake strane koji dijele glavni brod od bočnih. S donje strane lukova sjevernih arkada, sačuvale su se originalne štukature. Sva tri broda završavaju polukružnim apsidama. U glavnoj apsidi je klupa za svećenike s biskupskim tronom u sredini. Oltarna ograda rekonstruirana je od sačuvanih elemenata izvorne. Pod je bio prekriven mozaikom, koji se u dijelovima sačuvao u istočnom dijelu. Na zapadnom zidu su troja vrata. Unutrašnjost crkve sačuvala je ranokršćanski izgled usprkos manjim pregradnjama u kasnijim stoljećima. Godine 1277. izgrađen je veliki mramorni ciborij postavljen na četiri stupa s kapitelima koji su pripadali ciboriju VI. st. Mozaici ciborija prikazuju scenu. Navještenja i likove šest svetaca. Mozaici glavne apside sastoje se od prikaza Krista s apostolima na trijumfalnom luku te niza medaljona s portretima svetica. U konhi glavne apside je prikazana Bogorodica na prijestolju s Kristom u naručju, a sa strane su anđeli i sveci mučenici. Natpisom je istaknut sv. Mauro, gradski zaštitnik. U pratnji svetaca i anđela prikazani su biskup Eufrazije s modelom bazilike u rukama, arhiđakon Klaudije i njegov sin Eufrazije. U donjem su dijelu prikazi Navještenja i Pohođenja, likovi sv. Zaharija i sv. Ivana Krstitelja i anđela. Istaknutim vijencem od štuka, mozaik je odijeljen od dekoracija u prizemnom dijelu apside, koja se sastoji od niza inkrustriranih četverokutnih polja. U bočnim apsidama sačuvani su samo dijelovi mozaika s prikazom Krista koji polaže mučeničke krune na glave svetaca. Natreks bazilike oblikovan je kao uski pokriveni prolaz ispred njezine zapadne strane, a iz njega se pristupa u baziliku. Atrij bazilike je otvoreno popločeno kvadratno dvorište, s trolukom na svakoj strani. Baptisterij se nalazi na zapadnom kraju atrija, sagrađen u V. st. i obnovljen za Eufrazijeve pregradnje crkvenog kompleksa. Krstionica je osmerokutna sa bazenom za krštenje u sredini. U sjeverozapadnom dijelu kompleksa nalazi se biskupska palača, pravokutna katnica s polukružnim apsidama na sjevernoj strani. Središnja, visoka i reprezentativna dvorana, služila je za audijencije. U njoj se nalazila i biskupova katedra. Nakon restauracije pretvorena je u Muzej sakralne umjetnosti. Uz sjeveroistočni ugao bazilike nadovezuje se trolisna memorijalna kapela sagrađena u VI. st. te sakristija iz XV. st. na čijim su se zidovima sačuvali fragmenti fresaka. Uz kompleks je sagrađena, u romaničkom stilu, 1251. god. rezidencija za kanonike. Uz južnu stranu bazilike nalaze se tri kapele, u kojima se nalaze korske klupe iz 1452. god. i kompozicija «Posljednja večera» Jakova Palme mlađeg. Održavati tako veliku i umjetnički važnu katedralu, od njezine izgradnje do danas, nije bilo jednostavno. Sama bazilika, a osobito objekti iz njezina neposrednog okruženja, dakako da su stradavali, što vremenom, što drugim faktorima. Do danas su se održali svi, osim sjeverne dvorane nekadašnje dvostruke crkve koja je porušena u XVI. st. Osim velike restauracije početkom XX. st., u novije vrijeme jedan od važnijih događaja, svakako je uvrštenje kompleksa na Popis svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a.
Tip objekta: | Teza (Završni rad) |
---|---|
Mentor: | NIJE ODREĐENO |
Dodatne informacije: | 2010/71 |
Teme: | 7 Umjetnost > 72 Arhitektura |
Odjeli: | Odjel za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković" > Kultura i turizam |
Datum pohrane: | 05 Pro 2011 19:54 |
Zadnja promjena: | 05 Pro 2011 19:54 |
URI: | http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/482 |
Actions (login required)
Pregledaj stavku |