Rajko, Zdravko (2009) Uloga i značaj turizma u gospodarsvu Hrvatske. Diplomski rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Puni tekst
PDF
- Objavljena verzija
Restricted to Samo registrirani korisnici Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja. Download (629kB) |
Sažetak
Turizam u hrvatskom gospodarstvu, iako pretežno sezonskog karakrtera generira znatan devizni priljev, što ga svrstava temeljnim izvoznim sektorom. To dokazuje i udio turizma u BDP-u koji zauizma oko 15% posljednjih godina, što predstavlja oko šestinu ukupne proizvodnje. Isto tako račun tekućih transkacija prikazuje da udio turističkih usluga u ukupnim uslugama izvoza zauizma oko 96% što turističke usluge svrstava u temeljne izvozne. Ovo dokazuje da su iste ujedno i okosnica uravnoteženja bilance, budući da je račun roba u stalnom deficitu. Značajnost turizma u hrvatskom gospodarstvu može se tumačiti s dva aspekta - pozitivnog i negativnog. Pozitivni aspekt je taj što turizam generira značajni devizni priljev, dok se negativni aspekt može istaknuti zbog njegove uvozne ovisnosti. Naime, budući da su proizvodne djelatnosti u stopi razvoja koja ne generira dovoljnu doadnu vrijednost, što implicira na slab izvoz ali i na nedovoljnu opskrbu domaćeg tržišta, turizam postaje potrošač "resursa" koji su potrebni za njegov razvoj. Ovo znači da postoji nedovoljna povezanost između turizma i ostalih djelatnosti, kao što je poljoprivreda ili prerađivačka industrija. Naime, kada bi ove djelatnosti bile razvijene putem njih bi se se plasirali proizvodi u turizam i ugostiteljstvo, što bi značajno pridonijelo smanjenju uvozne ovisnosti turizma, ali isto tako bi povećalo i učinkovitost cjelokupnog hrvatskog gospodartsva. Isto tako postoji i nepovezanost između turističkog tržišta i obrazovanja radne snage, budući da su potrošači u anketama ukazali na nedovoljnu stručnost osoblja, a plaće su nerijetko u određenim poduzećima slabije likvidnosti neusklađene s prekovremenim radom, što sve ukazuje na nužnost kadrovskih promjena. Isto tako postoji problem sezonskog zapošljavanja, što povećava nestabilnost zaposlenja. Današnja cjelokupna turistička ponuda Hrvatske još uvijek nije adekvatno razvijena u skladu s potražnjom koja je sve zahtijevnija. Dok turistički objekti pretežno generiraju trend povećanja zvjezdica u skladu ekonomije rasta, ostale usluge destinacije su zapostavljene, što je iskazala i analiza potrošača. Temeljni problem je što nema dubinske analize segmenata koja bi ukazala kako dalje razvijati ponudu, ali ako se želi postići konkurentost turističkog sektora u budućnosti, diverzifikacija ponude biti će neizbježna, što znači da bi se trebali razvijati kao destinacija selektivnih tipova turizma s različitim potrošačima. Nevedeno bi ujedno smanjilo opasnost od koncetracije na jedan segment, ali isto tako bi se u određenim situacijama kao što su kriza ili ekološka nepogoda značajno umanjilo smanjenje dolazaka, budući da bi turistički sektor tada zbog diverzificiranosti ponude i lojalnosti potrošača bio stabilniji i manje osjetljiviji.
Tip objekta: | Teza (Diplomski rad) |
---|---|
Mentor: | Afrić-Rakitovac, Kristina |
Dodatne informacije: | 2009_96 |
Teme: | 3 Društvene znanosti > 33 Ekonomija. Ekonomska znanost > 338 Gospodarsko stanje. Gospodarska politika. Upravljanje gospodarstvom. Gospodarsko planiranje. Proizvodnja. Usluge. Cijene > 338.4 Proizvodnja i usluge prema gospodarskim sektorima > 338.48 Turistički promet s gospodarskog gledišta. Politika turističkog gospodarstva |
Odjeli: | Odjel za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković" > Turizam |
Datum pohrane: | 05 Pro 2011 20:56 |
Zadnja promjena: | 16 May 2014 15:01 |
URI: | http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/573 |
Actions (login required)
Pregledaj stavku |