Popović, Sonja-Barbara (2007) Mrežni marketing u Hrvatskoj. Diplomski rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Puni tekst
PDF
- Objavljena verzija
Restricted to Samo registrirani korisnici Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja. Download (587kB) |
Sažetak
Mrežna prodaja se smatra jednom od najbrže rastućih gospodarskih grana u svijetu. Potječe i posebno je razvijena u Sjedinjenim Američkim Državama. Internacionalizacijom poslovanja multinacionalnih mrežnih poduzeća koncept mrežne prodaje brzo se proširio svijetom, a potkraj prošlog stoljeća i u manje razvijenim zemljama Istočne Europe te na drugim kontinentima. U posljednjem desetljeću 20. stoljeća mrežni sustavi prodaje pojavili su se i u Hrvatskoj. Kao način prodaje na malo, koji predstavlja alternativu i konkurenciju tradicionalnoj maloprodaji, mrežni marketing zanimljiv je krajnjim potrošačima koji imaju priliku kupovati kvalitetne, cjenovno pristupačne proizvode praćene iznimnom razinom usluge od strane distributera – nezavisnih prodavača. Kao nezavisni prodavači, organizirani u sustav mrežnog marketinga, distributeri imaju mogućnost rada i ostvarivanja prihoda razvojem posla umrežene prodaje, odnosno stvaranjem i širenjem mreže suradnika. Tvrtkama koje svoju poslovnu djelatnost temelje na maloprodaji vlastitih i/ili proizvoda drugih proizvođača, mrežni marketing nudi nova rješenja u području organiziranja prodajne sile, ustroja distribucijskog kanala, promocije, praćenja, odnosno upravljanja kupcima. Paralelno s naglim razvojem sustava mrežnog marketinga javljaju se razni problemi. U praksi se osim legitimnih tvrtki susreću i neregistrirane, piramidalne organizacije, koje svojim neprofesionalnim radom nanose veliku štetu ugledu poduzeća i cijeloj mrežno-trgovinskoj djelatnosti. Proces širenja mrežnih sustava naglim i nekontroliranim porastom broja distributera i kupaca dovodi do njihovog nezadovoljstva i općenito poremećaja na tržištu jer takvu ekspanziju poduzeća mrežnog marketinga ne mogu pratiti procesima adekvatne proizvodnje, nabave i distribucije proizvoda. Utjecaj na pojedinca i društvo često se negativno karakterizira te se s tim u vezi nerijetko propituje etičnost poslovnih metoda korištenih u mrežnom marketingu. Nepostojanje primjerenog zakonskog okvira, dodatno opterećuje gospodarske subjekte i pojedince koji se žele baviti poslom mrežnog marketinga. Znanstveni krugovi uglavnom zanemaruju ovaj način poduzetništva, a rijetki znanstveni radovi uglavnom ukazuju na nedostatke i proturječnosti mrežnih sustava. Mišljenja osoba koje jesu ili su bile uključene u sustave mrežnog marketinga su podijeljena: od zadovoljnih sudionika do kupaca s negativnim iskustvom, kao i razočaranih distributera. Iz navedenog proizlazi da je područje mrežnog marketinga vrlo osjetljivo i još uvijek proturječno, čak i tamo gdje je tradicija mrežne prodaje znatno duža nego u Hrvatskoj. Cilj ovog rada je analizirati koncept mrežnog marketinga, uzimajući u obzir njegove pozitivne kao i negativne aspekte, radi dobivanja objektivne slike i procjene mogućeg doprinosa djelatnosti mrežnog marketinga cijelom gospodarstvu, ali i osobnom boljitku svih zainteresiranih za rad u sustavima mrežne prodaje. Rad je baziran na sekundarnom istraživanju dostupne domaće i inozemne literature te pretraživanju internetskih stranica koje sadrže informacije o ovoj tematici. U izradi rada korištene su kvantitativne i kvalitativne metode analize, sinteze, metoda klasifikacije te komparacije. Struktura rada je podijeljena u devet glavnih poglavlja, pored uvoda i zaključka. U uvodu se iznosi općenita problematika ove teme, cilj te korištena znanstvena metodologija. Drugo poglavlje posvećeno je pojmu teorijskog koncepta mrežnog marketinga te daje prikaz njegovog razvoja i razlikovanja spram srodnih, ali ne istoznačnih pojmova. U trećem poglavlju opisuje se model mrežnog marketinga s posebnim naglaskom na specifičnostima organizacije i nagrađivanja prodajne sile sačinjene od nezavisnih distributera. Četvrto poglavlje daje pravne osnove mrežnom marketingu, a posebno se bavi piramidalnim shemama, koje se, nerijetko pogrešno poistovjećuju sa zakonitim sustavima mrežne prodaje. U petom se poglavlju obrađuje tematika etike i morala u mrežnom marketingu te se iznose smjernice za rješavanje problema na tom području. Šesto poglavlje posvećeno je razvoju mrežnog marketinga u Hrvatskoj, a u njemu se iznose i tendencije razvoja ove djelatnosti na svjetskoj, europskoj i nacionalnoj razini. U sedmom poglavlju govori se o tvrtkama koje se bave mrežnim marketingom u Hrvatskoj, dok su u osmom poglavlju detaljnije prikazana dva sustava mrežnog marketinga, Amway i Oriflame, oba prisutna u Hrvatskoj. Deveto se poglavlje bavi pravnim okvirom ove djelatnosti u Hrvatskoj, s naglaskom na zaštiti potrošača i samoreguliranju subjekata mrežnog marketinga. U desetom se poglavlju, uz pozitivne i negativne elemente, daje perspektiva budućeg razvoja mrežnog marketinga, dok se jedanaesto, posljednje poglavlje sastoji od zaključnih razmatranja u kojima su sažeti osnovni nalazi i rezultati rada.
Tip objekta: | Teza (Diplomski rad) |
---|---|
Mentor: | NIJE ODREĐENO |
Dodatne informacije: | 2007_38 |
Teme: | 6 Tehnologija (primijenjene znanosti) > 65 Menadžment i organizacija industrije, trgovine i komunikacija > 658 Poslovni menadžment, upravljanje, administracija. Organizacija poslovanja > 658.8 Marketing. Prodaja. Prodavanje. Distribucija, raspačavanje |
Odjeli: | Odjel za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković" > Marketinško upravljanje |
Datum pohrane: | 19 Pro 2011 13:22 |
Zadnja promjena: | 19 Pro 2011 13:22 |
URI: | http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/849 |
Actions (login required)
Pregledaj stavku |