E-Knjižnica FET "Dr. Mijo Mirković"

Utjecaj dizajna na ponašanje kupaca

Leko, Jura (2013) Utjecaj dizajna na ponašanje kupaca. Završni rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.

Puni tekst
[img] PDF
Restricted to Samo registrirani korisnici

Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja.

Download (1MB) | Zatraži kopiju

Sažetak

Iz ovog diplomskog rada može se jasno zaključiti da je dizajn, i kada se ne govori u njegovoj primjeni na tržištu proizvoda i usluga, jedan od temeljnih, svakodnevnih segmenata ljudskog života i da kao takav postoji skoro dugo koliko i svjesna ljudska bića; sama ta činjenica zapravo govori o njegovoj stvarnoj važnosti za ljude. U našoj je prirodi da više volimo lijepe stvari, ugodne oku, a ono što je ugodno oku, zapravo što nam plijeni pažnju i ono sa čega je skrećemo, odnosno što percipiramo kao ružno, neprivlačno, zakopano je duboko u našoj psihi koja se formirala u dugim razdobljima evolucije, zapravo i puno ranije nego što smo postali potpuno svjesna bića. Kao što je zaključeno u radu, marketinški stručnjaci su potpuno svjesni toga i to odavno naveliko iskorištavaju u svojoj struci kao alat za maksimiziranje prodaje što za krajnji rezultat ima maksimiziranje dobiti. Ali s druge strane, ono na što bi se osvrnuo, je to da u današnje vrijeme, po ne samo mome mišljenju, nego sve većeg broja ljudi, postoji pretjerana uporaba marketinških i dizajnerskih trikova koji se zapravo „poigravaju“ sa ljudskom psihom, a da ljudi većinu vremena toga nisu ni svjesni. Razvojem tehnologije, velikih gradova, medija, sve više smo bombardirani reklamama i drugim vrstama oglašavanja na dnevnoj bazi, a veliki broj njih u posljednje vrijeme, kako smo utvrdili, ima zadatak da utječe na našu psihu. Što god netko tvrdio, jasno je koliki zapravo utjecaj kroz godine i godine života to mora ostaviti na čovjeku. Djeca su danas već na početku osnovne škole, a i ranije, robovi raznih poznatih marki/brandova. Moram priznati i za sebe da jesam, iako sam prije bio mišljenja da neke stvari kupujem samo zato jer se meni sviđaju ili ih smatram kvalitetnima, kroz pisanje ovog rada zapravo se saznaje ono što je očito cijelo vrijeme – i moju pažnju su, kao i svačiju, takvi proizvodi dobili planski sa strane onoga tko je plasira više nego mojom slobodnom voljom, odnosno može se reći da su nam nametnuti. To mora negdje imati granicu te sam mišljenja da će se u narednim godinama, ili možda desetljećima, ali sigurno u vremenu koje slijedi, dogoditi snažna reakcija protiv takvog masovnog i intenzivnog oglašavanja. Dizajn je umjetnost, uvijek će biti prisutan kod čovječanstva, i oglašavanje će također biti uvijek prisutno na modernom tržištu, samo je pitanja kakvo/o čemu i koliko. Za primjer, mišljenja sam da bi se trebali više oglašavati proizvodi sa naglaskom na dugoročnoj koristi pojedinca – ako uzmemo reklame za recimo McDonalds, one su također masovne primjene i boje i oblik zaštitnog znaka i slogan su takvi da odmah zaplijene pažnju potencijalnog potrošača i pozicioniraju se u njegovoj podsvijesti do te razine da kada ih vidimo odmah osjetimo glad; no ono što potrošač može dobiti od tog proizvoda je da može u tom trenutku otići u njihovu prodavaonicu, utažiti glad, najvjerojatnije tako kroz vremensko razdoblje stvoriti naviku takvog hranjenja i kao dugoročnu posljedicu imati problema sa pretilosti i samim time sa zdravljem – što je inače sve veći i veći problem cijelog čovječanstva. Također i farmaceutska industrija reklamira dosta lijekova koji zapravo nisu uopće potrebni, ali umanjuju određene tegobe. Ljudi čestim uzimanjem takvih lijekova uništavaju prirodna antitijela koja su zadužena za obranu organizma od takvih tegoba samo što ne djeluju toliko brzo, te zbog toga što su sve slabija i slabija, naravno da će nastaviti sve više i sve češće kupovati takve proizvode. Tu se vidi paradoks, da farmaceutska industrija koja bi trebala brinuti o zdravlju ljudi, zapravo ih dugoročno čini sve većim bolesnicima i ovisnicima o takvim sredstvima. Kao što sam već naglasio, nemoguće je i nepotrebno iskoristiti sve vrste oglašavanja, ali sve je veća potreba da se to učini sa određenim kategorijama proizvoda, ili da se barem reklamne kampanje prilagode i brinu o onima za koje su i stvorene, sa naglaskom na njihovo zdravlje i dobrobit, te uz što manje zadiranje u psihu, i to je već polako počeo postajati globalni trend.

[error in script]
Tip objekta: Teza (Završni rad)
Mentor: NIJE ODREĐENO
Dodatne informacije: 2013/184
Teme: 6 Tehnologija (primijenjene znanosti) > 65 Menadžment i organizacija industrije, trgovine i komunikacija > 658 Poslovni menadžment, upravljanje, administracija. Organizacija poslovanja > 658.8 Marketing. Prodaja. Prodavanje. Distribucija, raspačavanje > 658.89 Kupci kao objekti prodajnih napora. Potencijalni kupci, klijenti
Odjeli: Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković"
Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković" > Management i poduzetništvo
Datum pohrane: 29 Nov 2013 08:07
Zadnja promjena: 29 Nov 2013 08:07
URI: http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/2466

Actions (login required)

Pregledaj stavku Pregledaj stavku