Turković, Martina (2009) Organizacija marketinga u nacionalnim parkovima i parkovima prirode Republike Hrvatske. Diplomski rad thesis, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Puni tekst
PDF
- Objavljena verzija
Restricted to Samo registrirani korisnici Sva prava pridržana. Nije dopušteno niti jedan dio reproducirati ili distribuirati bez prethodnog pismenog odobrenja. Download (478kB) |
Sažetak
Predmet diplomskog rada je organizacija marketinga u nacionalnim parkovima i parkovima prirode Republike Hrvatske. Nacionalni parkovi i parkovi prirode imaju važnu ulogu u turističkoj ponudi Republike Hrvatske. Trendovi zabilježeni na svjetskom turističkom tržištu ukazuju da netaknuta priroda, u doba kada se pretjeranim korištenjem prirodnih resursa ubrzano pogoršava stanje okoliša, postaje sve češći cilj posjeta mnogobrojnih turista. Nacionalni parkovi i parkovi prirode su javna dobra koja trebaju biti dostupna svima, a zbog jedinstvenih prirodnih karakteristika tih parkova i njihovih osjetljivih eko-sustava nužno je, više nego drugdje, upravljati tim resursima na principu održivog razvoja. Održivi razvoj je razvoj koji vodi računa da zadovoljenje potreba sadašnjih generacija ne dovodi u pitanje mogućnost zadovoljenja potreba budućih generacija. Primjereno upravljanje tim resursima i njihovo očuvanje za buduće generacije može se temeljiti jedino na točnim i pravovremenim informacijama kako o stanju prirodnih resursa tako i o karakteristikama, stavovima i ponašanju njihovih posjetitelja. Upravi je cilj ovog diplomskog rada uočiti važnost implementiranja marketinške koncepcije u upravljanje nacionalnim parkovima i parkovima prirode kako bi se omogućila turistička valorizqacija nacionalnih parkova i parkova prirode u skladu s konceptom održivosti. Temeljna radna hipoteza diplomskog rada glasi: konzistentnim spoznajama o marketingu i turizmu u nacionalnim parkovima moguće je ustvrditi važnost organizacije marketinga u nacionalnim parkovima i parkovima prirode Republike Hrvatske za njihovo adekvatno upravljanje i turističko valoriziranje. U znanstvenom istraživanju, formuliranju i prezentiranju ovog diplomskog rada korištene su u odgovarajućim kombinacijama brojen zananstvene metode kao što su: metoda analize i sinteze, metoda indukcije i dedukcije, metoda komparacije, metoda deskripcije i metoda klasifikacije. Diplomski rad se sastoji od sedam dijelova. Uvoda u kojem je predstavljen predmet istraživanjam, definirani su svrha i cilj istraživanja, prezentirane su korištene metode istraživanja i struktura rada. Drugi dio je prezentacija temeljnih značajki turizma u nacionalnim parkovima i parkovima prirode. U okviru njega istaknut je pojam nacionalnih parkova i parkova prirode. Posebno je istražena turistička funkcija i praćenje turističe potražnje u nacionalnim parkovima i parkovima prirode. Također je dan osvrt na ekološka pitanja i probleme korištenja i zaštite nacionalnih parkova i parkova prirode. U trećem dijelu daje se uvid u teorijske značajke organizacije marketinga u neprofitnim organizacijama, kakve su, u ostalom i ustanove nacionalnih parkova i parkova prirode, uz pregled njegova razvoja i pojmovnog definiranja. Četvrto poglavlje istražuje stavove i potrošnju posjetitelja u nacionalnim parkovima i parkovima prirode u Republici Hrvatskoj. Pri tome je korišteno istraživanje Instituta za turizam Republike Hrvatske: Stavovi i potrošnja posjetitelja u nacionalnim parkovima i parkovima prirode Republike Hrvatske, TOMAS 2006. U petom poglavlju analizirana je organizacaija marketinga u Nacionalnom parku Paklenica i Parku prirode Učka. Uz opće značajke navedenih ustanova, prikazane su njihove organizacijske strukture i organizacija marketinga. Šesto poglavlje je zaključak u kojem su iznijete spoznaje do kojih je došlo obradom zadane teme. U posljednjem poglavlju , literaturi, iznijeta je bibliografska građa korištena pri obradi ove teme, poredana po abecednom redu. Prilikom turističke valorizacije nacionalnih parkova i parkova prirode posebno se vodi računa o tome da se ne ugrozi niti jedna njegova prirodna, povijesna ili kulturna vrijednost. Turistima više nisu dovoljni samo sunce i plaža, nego žele nešto novo vidjeti i doživjeti pa su ture po nacionalnim parkovima i parkovima prirode sve aktualnije, a time i sve izdašniji izvori prihoda. Međutim, nameće se nužnost posebnog upravljanja nacionalnim parkovima i parkovima prirode tijekom njihove turističke valorizacije, kako ne bi došlo do uništenja okoliša u nacionalnim parkovima i parkovima prirode. U nacionalnim parkovima i parkovima prirode potrebno je razvijati turizam na ekološkim principima i kriterijima razvoja. Pri tome je potrebno voditi računa o granici održivosti. Modelom „carring capacity“ potrebno je procijeniti odnos između raspoloživog prirodnog resursa (prostora) i njegovih posjetitelja, te na temelju takvih procjena odrediti granice rasta. Međutim, globalni podaci o turizmu u nacionalnim parkovima i parkovima prirode ne postoje. U novije vrijeme, u nekim zemljama, državna tijela zadužena za upravljanje nacionalnim aprkovima i parkovima prirode vode evidenciju o broju posjetitelja i njihovu zadovoljstvu. Ipak, takvo sustavno praćenje obilježja posjetitelja u nacionalnim parkovima i zaštićenim područjima prirode više je izuzetak nego pravilo. Kao posljedica rezultati nisu usporedivi kako između parkova, tako između parkova i turističe potražnje općenito. Slična praksa je i u Hrvatskoj. Parkovi prikupljaju informacije o broju posjetitelja i njihovoj strukturi, uglavnom na osnovi broja prodanih ulaznica. Jedan od ciljeva svih zaštićenih područja je poboljšati znanje i razumijevanje prirode putem tiskanja informacijskih materijala te poboljšati komunikaciju s posjetiteljima. Zaštićena područja i biološka raznolikost koju štite mogu opstati za buduće generacije jedino putem informiranja i edukacije nove generacije. Poseban značaj u turističkom valoriziranju parkova ima organizacija marketinga. Zadatak marketinga je stvaranje nove slike i poimanja prirode te nove kulture i edukacije koja poštuje naslijeđe i štiti prirodu. U istraženom Nacionalnom parku Paklenica marketing organizira u sklopu Službe za promidžbene aktivnosti i ugostiteljsko – turističku djelatnost, a u Parku prirode Učka u sklopu Službe za promidžbene aktivnosti, prodaju i turističku djelatnost. Ove službe obavljaju poslove u vezi s promicanjem parka, pribavljanjem sredstva putem sponzorstva i donacija, organiziranjem i nadziranjem turističko – rekreativnih djelatnosti, organiziranjem stručnih savjetovanja, simpozija i ostalo.
Tip objekta: | Teza (Diplomski rad) |
---|---|
Mentor: | NIJE ODREĐENO |
Dodatne informacije: | 2009_30 |
Teme: | 3 Društvene znanosti > 33 Ekonomija. Ekonomska znanost > 338 Gospodarsko stanje. Gospodarska politika. Upravljanje gospodarstvom. Gospodarsko planiranje. Proizvodnja. Usluge. Cijene > 338.4 Proizvodnja i usluge prema gospodarskim sektorima > 338.48 Turistički promet s gospodarskog gledišta. Politika turističkog gospodarstva 6 Tehnologija (primijenjene znanosti) > 65 Menadžment i organizacija industrije, trgovine i komunikacija > 658 Poslovni menadžment, upravljanje, administracija. Organizacija poslovanja > 658.8 Marketing. Prodaja. Prodavanje. Distribucija, raspačavanje |
Odjeli: | Odjel za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković" > Turizam |
Datum pohrane: | 05 Pro 2011 20:40 |
Zadnja promjena: | 05 Pro 2011 20:40 |
URI: | http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/506 |
Actions (login required)
Pregledaj stavku |